Enter your keyword

Zwanger en baby

Je bent zwanger

Met het horen van dit nieuws rijst misschien de vraag wat je kunt doen om je jezelf en je baby zowel fysiek, mentaal als emotioneel zo goed mogelijk te ondersteunen. Als je op zoek bent naar ontspanning, ruimte in je hoofd en lijf en tegelijkertijd ook je lichaam fysiek fit en in balans wilt brengen of houden, dan is Birthlight zwangerschapsyoga misschien iets voor jou.

Waarom zwangerschapsyoga?

Elke vrouw en elke zwangerschap is uniek. Met zwangerschapsyoga verzorg je als aanstaande moeder het nieuwe leven dat groeit in je buik. De yogalessen zorgen voor een zachte manier om je conditie op peil te houden of te verbeteren terwijl je tegelijkertijd de onrust en spanning vermindert door ademhalings- en ontspanningstechnieken.

Fysieke en mentale voordelen van yoga tijdens de zwangerschap:

  • verbetert je houding, stabiliteit, flexibiliteit
  • verbetert de bloedcirculatie en vochthuishouding
  • vermindert krampen, slechte vertering en maagzuur
  • verkleint rug en bekkenproblemen
  • werkt bloeddruk verlagend
  • geeft mentale en lichamelijke ontspanning
  • brengt de bekkenbodem, je geboorte-spieren, in goede conditie
  • leert je met het intense gevoel van weeën mee te gaan tijdens de bevalling
  • leert je te accepteren wat er gebeurt tijdens de zwangerschap en bevalling
  • leert je terug te komen naar de adem en naar ontspanning, wat er ook gebeurt
De cursus

In de cursus worden de voordelen van de yoga-ademhaling, een verdiepende en verlengende manier van ademen, gecombineerd met het plezier van bewegen wat resulteert in diepe ontspanning van je lichaam en verstilling van je emoties en gedachten. Op die manier ondersteun je alle veranderingen in je lijf die tijdens de zwangerschap op je pad komen, maar je ondersteunt zo ook de ingrijpende en emotionele verandering van jezelf en je leven op weg naar het ouderschap.

Voor wie?

Bij een Birthlight zwangerschapsyoga les is elke zwangere vrouw welkom. Je hoeft niet bekent te zijn met yoga om mee te kunnen doen met de lessen. De lessen zijn liefdevol, ontspannen en verzorgend voor de moeders en ze bieden een verbindende vorm van ondersteuning aan aanstaande moeders, hun partners en hun families.

Instromen kan vanaf 14 weken zwangerschap. Om de volledige cursus binnen je zwangerschap af te kunnen ronden is het handig om je aan te melden tussen de 15e en 19e week van je zwangerschap. Je kunt dan instromen in de eerstvolgende cursus.  

 De visie van Birthlight

Birthlight is een Britse stichting die het welbevinden van alle zwangere vrouwen tijdens de zwangerschap een warm hart toedraagt.

Birthlight ziet de zwangerschap en de behoefte van moeder en baby als een geheel. De cursussen geven aandacht aan vrouwen en ondersteunen de aanstaande moeders in kleine yoga-groepen. Ook worden de partner en familie van elke vrouw betrokken in het proces.

De basis van een Birthlight cursus

Birthlight zet zich al jarenlang in voor het selecteren en aanpassen van yoga oefeningen die het veiligst zijn en het beste geschikt zijn voor zwangere vrouwen. De bewegingen maken de heupen soepel en de vloeiende bewegingen zorgen ervoor dat je geen spierspanning krijgt doordat je te lang in één houding blijft. De cursus gaat uit van het creëren van een stabiel lichaam en lange, elastische spieren die als basis dienen voor de geboorte en de postnatale periode.

De ademhalingstechnieken die worden gebruikt zijn ook gekozen en aangepast om zwangere vrouwen zoveel mogelijk te ondersteunen en hun longcapaciteit op een zachte maar effectieve manier te vergroten. De ademtechnieken kunnen worden gebruikt tijdens de geboorte en ook nog na de geboorte om je lijf en geest weer in balans te brengen.

De positieve, actieve en vooral ontspannen sfeer in Birthlight-lessen hopen een gedeeld gevoel van plezier en geluk over te brengen tijdens deze speciale periode van verandering en groei. Alle baby’s verdienen een warm en liefdevol welkom in onze wereld!

Meer informatie vind je op de website van Birthlight

De Birthlight Prenatal Yoga Cursus is ideal om aan deel te nemen tussen de 14 en 30 weken zwangerschap. De cursus is er op gericht om fit en ontspannen je zwangerschap door te gaan, waarbij de laatste 2 lessen van de cursus aandacht besteden aan het 3e trimester en de bevalling.

Je leert specifieke oefeningen om je lichaam te ondersteunen tijdens de zwangerschap en de bevalling. De cursus is erop gericht om je fysiek en geestelijk fit te blijven voelen tijdens de zwangerschap. In elke les komt je hele lichaam aan bod, met veel aandacht voor het bekken, de bekkenbodem, rug en schouders. Elke les bevat  ademhalingsoefeningen en eindigt met een diepe ontspanning. In de prenatale lessen worden flow yoga, meditatie en lichaamsoefeningen vanuit Leonie’s doula-werk gecombineerd om je veranderende lijf, geest en ziel te ondersteunen.

Kijk op Momoyoga voor het actuele aanbod!

 

Birth Prep Yoga, de naam zegt het al, specifieke lessen die jou helpen je voor te bereiden op de bevalling.

De cursus richt zich specifiek op de periode tussen de 30 weken zwangerschap, de bevalling en de kraamtijd. De les is nog steeds vloeiend en ritmisch, maar nu aangepast voor mama’s die in hun 3e trimester zijn – bijv. andere/aangepaste oefeningen voor een 30+ zwanger lijf – wat vooral fysiek erg prettig is.

De nadruk in deze lessen ligt op ontspanning en ademhaling. Waar je in de prenatale cursus bijvoorbeeld ook nog (vinyasa) flow yoga beoefent ‘echt’ op de mat, vooral voor het plezier van yoga doen en de ruimte die je daarmee creëert in je zwangere lijf, kun je bijna alle houdingen en oefeningen uit de Birth Prep les één-op-één meenemen naar je bevalling.

Aan bod komt veel praktische informatie over hoe je beval-hormonen stimuleert, hoe je in je 3e trimester meer ruimte kunt maken in je bekken en het oefenen van geboorte-ademhaling, hoe je je makkelijker in je weeën kunt laten zakken en deelt Leonie Doula tips voor jou & je partner. Ook wordt aandacht besteed aan hoe je in de eerste weken na de bevalling langzaam aan je bekkenbodem weer kunt gaan versterken en hoe je je lijf leert sluiten.

Dit is een op zichzelf staande cursus en uiteraard is het ook een mooie aanvulling op de Prenatal Yoga cursus.

Kijk voor het actuele aanbod op Momoyoga 🙂

Deze vorm van yoga is speciaal gericht op zwangere vrouwen. Zwangerschapsyoga ondersteunt aanstaande moeders zowel emotioneel als fysiek. De nadruk ligt op ademhaling, bekkenbodemoefeningen, het verbeteren van je conditie, ondersteunde restorative houdingen en het krachtig houden van je centrum (schuine buikspieren en rugspieren). Prenatale yoga kan je helpen veerkrachtiger te worden zowel tijdens als na de zwangerschap

Investering Prenatal Yoga

Birthlight Prenatal Yoga Cursus – 6 lessen van 75 min. € 90,00

Birth Prep Cursus – 4 lessen van 75 min. – € 60,00

Het is mogelijk om losse lessen af te nemen, op basis van beschikbaarheid. Vanaf de startdatum van de Prenatale of Birth Prep Cursus zijn de lessen ook via Momoyoga met een One-Time Prenatal Yogi credit te boeken, mits de cursussen niet volledig bezet zijn 🙂 een One-Time Prenatal Yogi credit kost € 17,00. 

Als yogi word ik er heel blij van wanneer nieuwe mama’s besluiten zwangerschapsyoga te gaan beoefenen! Je creëert op deze manier een moment om positief met jezelf en je zwangerschap bezig te zijn. Los kunnen laten in ontspanning en ruimte maken voor groei in jezelf (letterlijk en figuurlijk in deze periode 🙂 vraagt toewijding en aandacht. Het mooiste gaat dat wanneer je alle lessen van de cursus bijwoont, als een investering in jezelf en in je kindje.

Mocht je een keer verhinderd zijn bij de Prenatale Cursus bestaat er eventueel de mogelijkheid om de les in te halen in de Birth Prep Cursus, op basis van beschikbaarheid. Er vindt geen restitutie plaats van gemiste lessen.

Al vrij kort na de geboorte kun je beginnen met ademhalingsoefeningen die je helpen bij het herstel van je lichaam na de zwangerschap. De eerste oefeningen richten zich op het zacht herstel van de bekkenbodem, de rechte buikspieren en onderrug en helpen bij het sluiten van je lijf na 9 maanden van groeien en openen. Deze oefeningen hebben verbeteren slaap en verminderen postnatale-vermoeidheid.

Een postnataal consult vindt in eerste 6 weken na de geboorte plaats en duurt ongeveer 45 minuten. De oefeningen doe je op een zachte mat op de grond om zo op een ontspannende en zachte manier je lijf sterker, stabieler en soepeler te maken.

Kraamconsults worden op individuele basis in de studio gegeven. Neem voor meer informatie contact op via het contactformulier onderaan.

Het is mogelijk om een vervolg-traject te doorlopen waarbij we beginnen met de liggende oefeningen en deze steeds verder uitbouwen met zittende en staande oefeningen om zo het lijf sterker, flexibeler, en meer ontspannen te maken tijdens deze nieuwe fase in je leven.

Een consult samen met een vriendin doen? De mogelijkheid bestaat om samen met een vriendin en baby een consult af te nemen voor dezelfde prijs (Max. 2 moeders en baby’s).